Feestje, inpakken, wegwezen en de eerste dag! :D - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Georgette Aleva - WaarBenJij.nu Feestje, inpakken, wegwezen en de eerste dag! :D - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Georgette Aleva - WaarBenJij.nu

Feestje, inpakken, wegwezen en de eerste dag! :D

Door: Georgette

Blijf op de hoogte en volg Georgette

18 September 2013 | Frankrijk, Nice

Hallo allemaal! :D

De afgelopen tijd heb ik niet echt meer wat kunnen vertellen, omdat ik druk aan het pakken was, een feestje aan het geven was en moest reizen. Daarna had ik nog even geen internet, dus nu kan ik pas wat schrijven!

Vorige week vrijdag heb ik voor wat vrienden een feestje gegeven. Het was een borrel, dus we konden nog even kletsen voordat ik wegging. Het was erg gezellig; er zijn heel veel mensen gekomen! Super leuk allemaal!

De volgende dag moest ik spullen in gaan pakken. Ik doe dat soort dingen allemaal een beetje op het laatste moment, maar het is wel gelukt. Ik was alleen zó zenuwachtig en benieuwd naar de volgende dag, dat ik gewoon ziek werd. Ik was ontzettend misselijk en na het avondeten (we zijn gezellig met het gezin uit eten geweest) is het er ook een beetje uitgekomen... Verdere details bespaar ik jullie, hihi! Afgezien van dat was het een erg leuke dag!

En zondagochtend was het dan zover! Ik werd wakker in Zwolle, maar het was wel een gek idee: ik zou weer gaan slapen, maar dat zou dan in Nice zijn! Rond een uurtje of 10 reden we richting Schiphol. Iedereen was mee die meewilde: mijn moeder, mijn vader, mijn broertje Bas en Arjo! :D Alle tijd die we nog samen konden spenderen, hebben we gebruikt! Na het inchecken, gingen we koffie of fris drinken met een appeltaartje of een saucijzenbroodje! ^^ Die zijn altijd goed, haha! :D En daarna ging ik door de douane! Gek idee, zo in mijn eentje! Het was de eerste keer dat ik dat alleen deed! Oef, wat was ik aan het klunzen, haha! Ik probeerde bij de gate nog even op het internet te komen, maar dat was niet meer mogelijk. Eigenlijk was ik vanaf dat moment op mijzelf aangewezen. Ik kon gaan vliegen, yay! Spannend!

De vliegreis duurde precies 2 uur! Ik kreeg opnieuw wat pijn aan mijn maag, omdat ik zenuwachtig was voor de ontmoeting, maar daarnaast keek ik er ook heel erg naar uit! Ik was erg benieuwd waar ik zou wonen en met welke mensen...

Ik werd op het vliegveld opgehaald door Mme Raibaut; zij is mijn gastmoeder. Zij heeft 2 dochters en een zoon. We gingen met de bus naar haar huis. Tijdens die weg vertelde ze wat over wat plekken in Nice en over la fête de la Francophonie, dat bezig was deze week. Allemaal Franstalige landen voeren stukken op en er is veel muziek. Verder vertelde ze me dat ik de eerste week alleen zou slapen en dat er komend weekend een ander meisje zou komen. Zij is Amerikaanse en blijft ongeveer tot dezelfde periode als ik hier, dus dat wordt vast wel gezellig.

Eenmaal aangekomen bij haar huis, gaf ze me een kleine rondleiding. Waar eten we, waar slaap ik en waar kun je je douchen etc.? Dat is allemaal best handig, haha! :D

Er was op dat moment ook nog een andere studente in het huis, Patricia. Zij komt uit Venezuela en heeft 5 maanden in Nice gezeten voor zo'n zelfde cursus. Op het moment dat ik aankwam, was zij net klaar met pakken van haar spullen, want dit was haar laatste dag. De volgende dag zou ze weer vertrekken. Het is best jammer dat ik haar verder niet meer heb kunnen leren kennen, maar ik zal volgende week een nieuw huisgenootje krijgen. Ik slaap deze week dus nog gewoon even alleen; dan kan ik even goed wennen aan het leven hier!

Patricia had nog een vriendin meegenomen die ze heeft leren kennen tijdens haar verblijf hier in Nice! Zij heet Sophie en ze komt uit Zweden. Ik heb met haar dus ook nog even gekletst, ook tijdens het eten. Het was een soort welkomstfeestje en afscheidsfeestje, omdat zij vertrok en ik aankwam. Er was dus taart, yay! :D Altijd leuk om te krijgen.

Na het eten ging ik maar slapen, want ik was toch best wel moe naar zo'n lange enerverende dag. Patricia zou midden in de nacht vertrekken, dus er was 's nachts nog wel wat gerommel. Mijn nacht was af en toe dan ook een beetje onrustig. Ik denk dat dat de zenuwen voor de volgende dag zijn geweest.

De volgende ochtend ging ik voor het eerst naar school. Mme Raibaut bracht me mee naar de school. Ik moet eerst met de tram en dan 2 haltes met de bus, dus ik kan het tweede stukje op zich ook wel lopen. Een bus is alleen fijner, haha! In Nice hebben we een abonnement dat geldig is gedurende een maand voor zowel de tram als de bus. Het kost je € 20,- maar dan kun je alle kanten op! Ik vind het ideaal! :D Ik ga alleen nog wel kijken naar een fiets. Misschien is dat nog wel een goede tweede optie, gezien het nu nog zo mooi weer is.

Op de school aangekomen, kreeg ik bij de receptie een tas met daarin allerlei belangrijke informatie. Denk aan het reglement, handige adressen voor bijvoorbeeld een arts of het huren van een auto en de telefoonnummers van de school. Ik kreeg ook een croissantje (bien sûr) en jus d'orange. Daarna moest ik een formulier invullen met wat vakken. Ik moest mijn favoriete vakken uitzoeken. Aangezien ik Frans studeer, leek het me verstandig om zoveel mogelijk vakken te kiezen waar je veel moet spreken en moet lezen en schrijven. Daarom koos ik voor grammaire en compréhension. Ik wilde ook een leuk vak en dat werd culture-civilisation française. Ik kon ook voor uitspraak gaan, maar de docent daar zei dat ik dat wel mocht overslaan, omdat deze vakken wat belangrijker zijn. Hetzelfde gold voor vocabulaire. Ik had verder nog kunnen kiezen uit journalisme en entreprise (soort bedrijfseconomie, geloof ik).

Maar goed, daarna deden we een quiz. Het was stiekem een beetje om de tijd te doden, want er waren nog mensen die de test nog moesten maken. Die test kon je ook al thuis doen. Hij loopt op tijd en hij geeft je niveau later aan. Ik hoorde pas mijn niveau wanneer we de boeken krijgen.

Na de quiz kregen we wat informatie over de school. Denk aan de verschillende activiteiten, belangrijke regels (voorbeeld: 80% aanwezigheidsplicht) en informatie over waar je terecht kunt als je een niveau hoger of lager wilt.

Aansluitend kregen we een tour door Nice. We zagen natuurlijk de zee, maar we zijn ook even de oude stad ingegaan.

Daarna kregen we onze eerste les. Dit was in mijn geval compréhension. Dit lijkt op de lessen CEE op Windesheim. We deden een soort voorstelspelletje. Jij moest je buurman/-vrouw voorstellen. De andere opdracht was om iets buitengewoons van je op te schijven op een los papiertje en die in de zak doen. Je moet een andere pakken en dan zien te raden van wie die is! Dat zorgt voor grappige taferelen.

En als laatste kregen we nog een verrassing! We gingen bowlen met alle nieuwkomende studenten! Oeh, wat was ik slecht, haha! ;) Het was in ieder geval erg gezellig!

's Avonds was er nog een welkomfeestje georganiseerd in de bar van EF, Sansas. Dit was een ontspannen gelegenheid om de andere studenten eens goed te leren kennen! En het was erg geslaagd!

Al met al was het een leuke dag! Op naar de eerste lessen morgen!

Groetjes, Georgette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Georgette

Hallo iedereen! Bijna is het zover: dan ga ik naar het buitenland om 3,5 maand een cursus Frans te volgen. Deze reis die ik zal maken, is voor mijn studie. Ik studeer aan de Hogeschool Windesheim om docent Frans te worden op een middelbare school. Voor deze opleiding ga ik naar het buitenland om mijn Franse kennis te verbeteren. Mijn bestemming is Nice, Zuid-Frankrijk! Ik ga daar in de buurt logeren bij een gastgezin en overdag een cursus volgen, waarbij verschillende taalonderdelen aan bod komen. Denk aan lezen, luisteren, schrijven, grammatica en natuurlijk spreken. Ik vertek op 8 september en blijf daar tot 14 december. In deze tijd zal ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Het doel is natuurlijk om het Frans te verbeteren, dus ik zal mijn stukken ook in het Frans schrijven. Ik wens jullie heel veel plezier met het lezen van mijn blogs! Groetjes, Georgette

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 11144

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 14 December 2013

Buitenlandstage!

Landen bezocht: