De eerste twee weken! - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Georgette Aleva - WaarBenJij.nu De eerste twee weken! - Reisverslag uit Nice, Frankrijk van Georgette Aleva - WaarBenJij.nu

De eerste twee weken!

Door: Georgette

Blijf op de hoogte en volg Georgette

23 September 2013 | Frankrijk, Nice

Hallo allemaal!

Daar ben ik weer met een nieuwe blog! De afgelopen twee weken is het voor mij allemaal écht begonnen.

Ik ben twee weken geleden op de dinsdag (even snel uitrekenen voor het gemak; dat is 10 september) begonnen met de eerste lessen op school. Ik heb iedere dag France Général. Dit vak heb ik 2x 80 minuten. Dit lijkt een beetje op de Compréhension et Expression op Windesheim. Hierin bespreken we teksten en oefenen we wat vocabulaire. Daarnaast krijgen we grammatica op niveau. Uit de test die ik thuis heb gemaakt, is uitgekomen dat ik B1 heb. Dit wil zeggen dat ik beginner-af ben en dat ik me al wat beter kan uitdrukken in het Frans. Denk aan meedoen aan discussies en je mening geven over iets. Dit niveau komt overeen met het niveau van eind van vorig jaar op Windesheim, dus ik ben blij dat dit eruit is gekomen!

Verder heb ik nog culture civilisation française, dat ingaat op de cultuur en gebruiken van Frankrijk. Daarnaast vind ik dat ik mijn grammatica goed op peil moet moet houden, dus dat heb ik ook in mijn pakket zitten. We hebben onder andere de subjonctif uitgebreid weer behandeld en verder nog de conditionnel. Jup, allemaal werkwoordsdingen... Als laatst heb ik nog Orale et Expression. Dit gaat helemaal in op het spreken van de taal!

Zoals eerder geschreven was ik de eerste week alleen. Na schooltijd ging ik soms even op mijzelf wandelen richting huis via de Promenade des Anglais, de grote boulevard bij de zee. Dan maak je wat foto's en daarna neem je de tram weer terug naar huis. Soms was ik met andere studenten op het strand te vinden om lekker even te relaxen. Is ook ideaal trouwens als je een pauze hebt van 2 uur als tussenuur. ;) Lekker lunchen en zonnen tegellijk, yeah!

's Avonds ga wel eens na het eten uit. Dan spreek ik af met een groepje mensen bij Sansas en daar zitten we een tijdje. Zo kom je veel te weten. Je praat 2 talen: Engels en Frans en je leert intussen nog van alles over de verschillende culturen, maar je komt ook achter leuke overeenstemmingen. Zo hebben wij bijvoorbeeld dat we grapjes maken om Belgen, maar de Denen maken dezelfde soort grapjes over Zweden en vise versa. Soms proberen we elkaars taal te leren, maar dat is best wel moeilijk! ;) Na afloop van de bar gaan we af en toe richting het strand en blijven we daar een tijdje zitten en maar hopen dat je de volgende dag niet erg vroeg hoeft te beginnen. Ik ben er eigenlijk alleen als ik laat hoef te beginnen, want anders is het niet te doen in de vroege morgen!

Ik ben in mijn eerste weekend naar St.-Tropez geweest met de school. Er worden namelijk verschillende activiteiten georganiseerd waar je je voor in kunt schrijven. We reden per bus naar Fréjus en daar pakten we de boot. Daarna kon je de stad nog in en gingen we verder naar het strand om lekker te zwemmen! Het was een ideale combinatie! :D

De volgende morgen kwamen er twee nieuwe huisgenoten. Eén man uit Tsjechië (Aleš) en Kelsie uit Amerika. Zij had gelukkig geen jetlag, omdat ze eerst nog bij bekenden in Zürich was geweest, in Zwitserland. Ik heb voorgesteld om wat leuks te doen, mits ze niet te moe was. Het idee was om Nice een beetje te bekijken, de school te showen en een overheerlijk ijsje talen in het oude centrum. Oeh, ze hebben daar veel keuze! Na het ijsje eten werd het een beetje frisser en hebben we besloten om naar de film te gaan. Dit was "Rock the Gasbah". De film gaat over een Marokkaanse familie die sinds tijden weer bij elkaar zijn, vanwege het overlijden van hun grootvader. Ook een dochter die geëmigreerd is naar Amerika komt langs, wat zorgt voor wat gemengde gevoelens bij sommigen. Ze is namelijk heel modern. Haar zoontje spreekt geen Arabisch, maar alleen Engels en hij kent zijn familie niet. Toch worden ze goed ontvangen. De film wordt echter verteld door degene die overleden is. Hoewel het onderwerp wat heftig is, zit er ongelofelijk veel humor in en door de ondertiteling bij het Arabisch en soms bij het Engels (maar dat snap je eigenlijk wel) is het heel goed te volgen. Onderin dit bericht zet ik het linkje van de film. Kunnen jullie ook even kijken!

Het is maar goed dat we binnen waren, want het regende buiten enorm. Er was een hevige stortbui en toen wij twijfelden om naar binnen te gaan of niet, waren we toch in contact gekomen met de regen. Dit heeft als resultaat dat ik mijn stem kwijt ben en last van mijn keel heb... Arme ik, want ik hou van praten. Dat is lastig als je dat niet meer kan... ;)

Soms ga ik na schooltijd even kijken bij wat leuke winkels. Gewoon, zonder bijbedoelingen. Er is alleen wel een heel leuk winkeltje in het winkelcentrum, Jennyfer. Ik ben daar met een medestudent heengeweest, omdat ze shirts nodig had en zelf zag ik daar ook nog een shirtje. Ik ging hem toch maar even passen... Ghehe. Goed, dus ik heb hem alsnog maar gekocht, ondanks dat ik niet zoveel ruimte meer heb in mijn koffer voor straks. Maar ja... ;) Later die week vond ik dezelfde in het rood en ik heb geen rode shirts en het was de laatste in mijn maat. Ik kon hem toch niet laten liggen! ^^ Gelukkig ben ik niet de enige met random aankopen, haha! :D Ik ben er in ieder geval super blij mee!

Verder gaat mijn Frans al aardig vooruit! Ik spreek steeds meer en meer Frans in mijn gastgezin, vooral tijdens het eten. Dat is echt even zo'n chill- en socializemomentje. Het nieuws staat altijd aan, wat een typisch Frans gebruik schijnt te zijn en er is kaas, véél kaas! :D We hadden het over de verschillende landen en de gebruiken, dus zo hadden we het over Franse muziek, verschillende vlaggen (omdat Mme. Raibaut heel erg houdt van vlaggen), de talen en natuurlijk over bier en wijn! Het grappige is dat zij erg van bier houdt en dat ik ook meer een biermens dan een wijnmens ben (oeps...), dus we hebben het uitgebreid over de Nederlandse bieren gehad. De volgende dag heeft ze me als verrassing ook een biertje gegeven: een Bavaria, haha! :D Jammer alleen dat mijn keel het nog niet echt doet, dus ik houd 'm nog te goed!^^ (Ik ben overigens ook wel een beetje wijn gaan drinken...)

Mijn tweede weekend is begonnen met weer schaatsen! Dat was erg gezellig. Dit keer was de groep iets kleiner, want de rest was bij het strand. Die hebben we nog even opgezocht! Het was erg leuk! ^^ Zaterdag ben ik met wat vriendinnen naar Villefranche-sur-Mer geweest. Dit is een plaatsje dichtbij Nice! Het was erg knus en het was mooi weer. Jammer genoeg had ik geen zwemspullen mee, want ik dacht dat we gingen sightseeën. Daar kwam zondag verandering in: ik heb lekker gezwommen in de zee bij Nice! Én huiswerk gemaakt! :D Wat een combi!

Zo, ik houd het weer even voor gezien! Het is weer een lang verhaal geworden... Oeps! Ik ga de volgende keer mijn blog tweetalig schrijven, dus be prepared! :D (Nee, geen Engels; het wordt Frans! :D)

Doegjeeee! ^^

De film: http://www.youtube.com/watch?v=VDG9aVLXUv0

  • 05 Oktober 2013 - 08:59

    Wilma En Jean-Pierre:

    Ferm!
    Fijn om je blog te volgen zo wanen we ons terug in het mooie zuiden dat we soms zo missen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Georgette

Hallo iedereen! Bijna is het zover: dan ga ik naar het buitenland om 3,5 maand een cursus Frans te volgen. Deze reis die ik zal maken, is voor mijn studie. Ik studeer aan de Hogeschool Windesheim om docent Frans te worden op een middelbare school. Voor deze opleiding ga ik naar het buitenland om mijn Franse kennis te verbeteren. Mijn bestemming is Nice, Zuid-Frankrijk! Ik ga daar in de buurt logeren bij een gastgezin en overdag een cursus volgen, waarbij verschillende taalonderdelen aan bod komen. Denk aan lezen, luisteren, schrijven, grammatica en natuurlijk spreken. Ik vertek op 8 september en blijf daar tot 14 december. In deze tijd zal ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen daar! Het doel is natuurlijk om het Frans te verbeteren, dus ik zal mijn stukken ook in het Frans schrijven. Ik wens jullie heel veel plezier met het lezen van mijn blogs! Groetjes, Georgette

Actief sinds 13 Aug. 2013
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 11143

Voorgaande reizen:

08 September 2013 - 14 December 2013

Buitenlandstage!

Landen bezocht: