Nice, Paris et beaucoup de surprises! :D - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Georgette Aleva - WaarBenJij.nu Nice, Paris et beaucoup de surprises! :D - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Georgette Aleva - WaarBenJij.nu

Nice, Paris et beaucoup de surprises! :D

Door: Georgette

Blijf op de hoogte en volg Georgette

26 November 2013 | Frankrijk, Parijs

Hallo allemaal,

Ja, ik weet het; ik heb al een tijdje niet meer geschreven. Dit komt omdat ik zoveel gedaan heb, dat ik niet eens de tijd kon vinden om aan mijn blog te werken. Eigenlijk is dat ook niet zó erg, want dan heb ik nu lekker veel te vertellen! ;)

In de laatste week van oktober hebben we met school Halloween gevierd. De school is internationaal, dus voor sommige landen is het altijd een heel groot evenement. Het was de bedoeling dat iedereen verkleed op school kwam, dus er werd een activiteit georganiseerd dat iedereen spullen kon kopen. Ik hield het vrij simpel; ik kocht een maillot en lange handschoenen met een skeletprint erop en dat ging ik combineren met mijn jurkje. Ik werd dus een levend skelet, haha!

De opdracht voor alle klassen was om een toneelstukje op te voeren van ongeveer 5 minuten (in het Frans natuurlijk). Wij deden een Mexicaanse legende: La Llorona. Dit stuk gaat over een meisje in een witte jurk dat kinderen ontvoert bij families en ze later vermoordt. In de avond voerden alle klassen hun stukjes op. Halloween ging 's avonds door in ons welbekende café Sansas, waar iedereen ook verkleed naar toe ging.

Verder heb ik nog een verjaardag gehad van Charlene, een Canadese vriendin van mij. Zij zit bij mij in de klas. Ze wilde haar 18e verjaardag uitgebreid vieren, dus we zijn met een groepje mensen naar een restaurant geweest en hebben overheerlijke sushi gegeten. Na afloop daarvan zijn we nog naar Sansas geweest en naar High Club. Dat is een nachtclub aan de Promenade des Anglais. Het is best chic en exclusief: iedereen is netjes gekleed, want dat wordt ook van je verwacht. De meisjes altijd in een gala-of cocktailjurk en de jongens in overhemd of in pak. Het is totaal anders dan de simpele cafés die ik normaal gesproken bezoek. ;) Het was erg gezellig!

De dag na Halloween kreeg ik bezoek! Arjo is naar Nice gekomen! Hij zou hier 5 dagen blijven, dus we hebben lekker de tijd gebruikt om eens lekker bij te kletsen en om leuke dingen te doen. Zo zijn wij naar Monaco geweest en hebben wij onder andere het Musée Océanographique bezocht. Dat is een museum met allemaal vissen, super leuk! Verder bezochten we het casino (wederom om er alleen maar naar te kijken) en hebben we de berg beklommen naar het paleis. Verder bezochten we Antibes, waar we heerlijk gelopen hebben in de oude stad en bij de zee. Net als in Nice zelf overigens. We hebben erg mooi weer gehad: mijn laatste ijsje was met Arjo in begin november! Het kan gewoon!!

Ik heb Arjo ook een beetje meegesleept naar mijn vrienden die ik hier gemaakt heb. Die heeft hij dus ook een beetje leren kennen. Dat was erg gezellig. Zo heb ik in die week ook besloten om naar Parijs te gaan met EF, want ik kon nog mee met de excursie.

Zo gezegd, zo gedaan. De ochtend nadat ik Arjo had uitgezwaaid op het vliegveld, ben ik vroeg - lees: om half 7 naar het station van Nice gegaan om af te spreken met de rest. Wij zouden met de TGV naar Parijs vertrekken. In Parijs heb ik Montmartre bezocht, een boottochtje gemaakt over de Seine, foto's proberen te maken bij Opera Garnier... Dat laatste was wel lastig, want er was veel regen. Het voelde een beetje alsof ik weer thuis was in Nederland! Het is gelukkig gelukt! :D Na afloop van de Opera ben ik met wat mensen naar de EF school geweest in Parijs. Ik was nieuwsgierig naar het gebouw en misschien kwam ik nog mensen tegen die vanuit Nice naar Parijs zijn gegaan. En ja hoor, ik kwam wat mensen tegen, dus ik heb even lekker bijgekletst. Verder bezocht ik nog de Arc de Triomphe, de Champs-Elysées, het Louvre en ben ik voor de eerste keer in m'n leven écht op de Eiffeltoren geweest! Normaal gesproken liep ik er gewoon naar toe om foto's te maken, vanwege de lange rij die er altijd stond. Al met al was het erg gezellig en heb ik veel gelachen met de groep!

Ik had nóg wat in het vooruitzicht toen ik terug kwam uit Parijs. Mijn moeder is namelijk enkele dagen later ook naar Nice gekomen om me op te zoeken. We hadden nog steeds geluk met het weer, want het was lekker zonnig! We hebben er dus uitgebreid van kunnen genieten. In Nice is kortgeleden een park heropend (ze waren een hele tijd aan het verbouwen), die we goed bekeken hebben. Verder zijn we nog naar Cannes geweest en hebben we lekker genoten van de zee. Ook was ze erg benieuwd naar mijn vrienden: met wie ga ik allemaal om en waar komen ze vandaan? Daarom zijn we even naar Sansas geweest om wat sfeer mee te pakken. De 4 dagen zijn erg snel om gegaan, maar wat hebben we ervan genoten!

Zoals ik al eerder schreef, verzint EF regelmatig wat activiteiten. Twee weken na Halloween hadden we La Fête Internationale: het internationale feest. Ieder land werd gepresenteerd door de studeren. Er waren veel traditionele hapjes en andere lekkernijen. Ook waren er wat filmpjes. Het is erg leuk. Eén gebouw met mensen uit Mexico, Equador, Venezuela, Colombia, Brazilië, de VS, Canada, Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland, België, Nederland, Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland, Zuid-Korea, Groenland en nog veel meer!

Ik was samen met één ander meisje uit Nederland. Wij hadden een filmpje over de verschillen tussen Nederland en Holland. Ik blijf namelijk maar uitleggen dat het niet hetzelfde is. ;) Verder hadden we ander filmpje over de Nederlanders die telkens aan het fietsen zijn, maar vooral de manier waarop en we hadden verschillende soorten kaas: Edam, Leerdammer, Gouda en Gouda komijn. En de pepernoten konden natuurlijk ook niet ontbreken, dus ik heb er daar ook wat van neergelegd. Die vielen overigens goed in de smaak bij iedereen; ze waren zó weg! :D

En binnenkort is er alweer een activiteit. Dat wordt Kerst! Ik ben heel benieuwd hoe we dat gaan vieren!

De afgelopen tijd hebben we veel weerschommelingen gehad, Het was in het begin van november nog best wel warm voor de tijd van het jaar (tussen de 18 en 22 graden Celsius), daarna werd het regenachtig en koud, zoals we het in Nederland gewend zijn voor deze tijd van het jaar en nu is het weer warm. Een paar dagen geleden was het 19 graden buiten met blauwe lucht en stralende zon. Het was gewoon zomer!! Dat kan dus blijkbaar, in november!

Zo, nu heb ik jullie weer aardig bijgepraat. De volgende blog komt gauw!

Groetjes,

Georgette

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bonjour à tous,

Oui, je le sais! Il y a longtemps que j’ai écrit ici. C’est parce que j’ai fait beaucoup trop de choses, donc je n’ai pas eu de temps de travailler au mon blog. En fait, je pense que ce n’est pas grave. Je peux raconter beaucoup de choses maintenant ! ;)

Pendant la dernière semaine en octobre, nous avons fêté Halloween. L’école est internationale, donc la fête peut être un très grand événement dans certains pays. L’école a eu l’intention de venir à l’école avec des vêtements typiques pour Halloween, donc nous nous sommes déguisés. Il y avait une après-midi d’acheter quelques choses pour se préparer. Moi, j’ étais très simple : J’ai acheté un collant et une grande paire de gants avec des images d’un squelette. Je les ai combinés avec ma robe. Je suis donc devenue un squelette vivant.

Nous avons eu une exercice aussi. Nous devions faire une petite pièce de théâtre d’environ 5 minutes (en français bien sûr). Notre sujet était une légende mexicaine : La Llorona. Il s’agit d’une femme qui porte une robe blanche qui kidnappe des enfants chez leurs familles. Les enfants sont tués plus tard par elle. Pendant le soir, chaque classe montre leur pièces de théâtres pour les autres. Ce soir-là, Halloween a continué au notre EF bar, Sansas. Presque tout le monde était là, déguisés.

De plus, j’ai fêté l’anniversaire de Charlene, mon amie canadienne. Elle est un de mes camarades de classe. Elle a l’intention de fêter son anniversaire très grand, donc nous avons mangé du sushi avec une groupe de gens. C’était trop bon !! Après, nous avons visité le Sansas et le High Club. C’est une boîte de nuit au Promenade des Anglais. C’est chic et exclusif : tout le monde est habillé soigné, parce qu’on nous attend. Les filles portent une robe de gala ou une robe de cocktail et les hommes portent un chemise ou un costume. C’est totalement différent que les autres cafés que je visite normalement. ;) C’était une soirée super !

Le jour après Halloween, j’ai eu un rendre visite ! Arjo est allé de me voir à Nice! Il restait 5 jours ici, donc nous avons utilisé les temps pour parler et faire beaucoup. Nous sommes allés au Monaco et nous avons vu le musée Océanographique là-bas. C’est un musée avec beaucoup de poissons différents. C’est très amusant ! Nous avons visité le casino aussi (encore seulement pour voir des personnes) et nous sommes montés la montagne avec le palais. Ensuite, nous sommes allés à Antibes où on a marché à la vieille ville et près de la mer. Nous avions fait la même chose à Nice. Le temps était super : mon dernière glace était avec Arjo au début de novembre ! C’est donc possible !!

Je suis allée avec Arjo au Sansas pour rencontrer mes amis qui j’ai fait de la connaissance ici. Il les connais maintenant aussi. C’était très agréable. Pendant cette semaine-là, j’ai décidé d’aller à Paris avec EF, parce qu’il y avait encore des emplacements pour l’excursion.

Donc, je l’ai dit et je l’ai fait! Après le matin que j’ai dit au revoir à Arjo à l’aéroport, je suis allée à la gare de Nice à 6h30 pour joindre les autres étudiants qui vont visiter la ville. Nous avons pris le TGV en route de Paris. Là, j’ai visité Montmartre, j’ai fait un tour sur la Seine avec un bateau et j’ai essayé de prendre quelques photos au Opéra Garnier, mais c’était difficile à cause du temps. Mais je l’ai réussi heureusement! Après l’Opéra, je suis allée à l’école d'EF Paris. J’étais très curieuse. Il y avait de possibilité de revoir les personnes qui ont changé de l’école Nice à Paris. Et donc, j’ai vu quelques-uns et j’ai parlé avec eux. Après ça, j’ai visité encore l’Arc de Triomphe, l’Avenue de Champs-Elysées et le Louvre. Je suis allée pour à la Tour Eiffel pour ma première fois ! Normalement je la seulement regarde pour prendre des photo’s, car il y a souvent une longue rangée ! Tout est passé bien et j’ai rigolé beaucoup !

Quand je suis rentrée de Paris à Nice, j’avais une autre chose en perspective. Ma mère est allée ici de me voir. Nous avons eu de la chance avec le temps. Il faisait très beau. Il y avait beaucoup de soleil, donc nous avons profité du temps. Il y quelques semaines, un parc est rouvert. Nous avons visité le parc entier. En plus, nous avons visité la ville de Cannes. La mer était très agréable ! Ma mère était très curieuse de mes amis : Qui sont mes amis et d’où viennent-ils ? Nous sommes donc allées au Sansas pour l’ambiance. Les 4 jours sont passés très vite, mais nous avons eu beaucoup de plaisir pendant cette période !

Comme j’ai écrit plus tôt, il y a beaucoup d’activités qui sont organisées par EF. Deux semaines après Halloween, nous avons eu la Fête Internationale. Tous les étudiants ont présenté leurs pays. Il y avait beaucoup de films. C’était une ambiance super amicale. C’était un bâtiment avec des gens qui viennent de la Mexique, du Équateur, de la Venezuela, de la Colombie, du Brésil, des États-Unis, du Canada, du Norvège, de la Suède, du Danemark, d’Allemagne, de la Belgique, des Pays-Bas, du Luxembourg, de l’Autriche, de la Suisse, du Corée du Sud, le Groenland et je pense qu’il y a encore plein d’autres !

J’étais avec une autre fille de Pays-bas. Nous avons eu quelques films à propos des différences entre les Pays-Bas et la Hollande. Je dois l’expliquer tous le temps, haha! Ce ne sont pas les mêmes. Nous avons eu un film à propos des Hollandais qui font du vélo tous le temps. C’est surtout la manière qu’ils ont le faire ! Et, nous avons eu des fromages différents: D’Edam, du Leerdam, du Gouda et le Gouda Komijn. Et bien sûr j’ai eu des « pepernoten » (noisettes de poivre, mais ce ne goûtent pas comme du poivre du tout !) et les mêmes mais avec du chocolat. Je ne dois pas les oublier ! ;) Ce sont trop bon selon les autres : ils ont disparu très vite ! :D

Et dans quelques semaines il y aura une autre activité d’EF. Ce sera le Noël. Je suis très curieuse comment on va fêter cette fête avec tout le monde.

Ces derniers temps, nous avons eu beaucoup de changements du temps. Le début du novembre, il faisait très chaud pour cette partie de l’année (entre 18 à 22 degrés Celsius) et après, il faisait plus froid avec plus de la pluie, comme le temps aux Pays-Bas normalement. Maintenant il fait chaud encore une fois. Il y a quelques jours, il faisait 19 degrés avec le ciel bleu et du soleil radieux ! C’était encore l'été! C’est possible, apparemment !

Donc, maintenant vous savez encore plus de mes expériences de cette période ! Je vais écrire le nouveau blog bientôt !

À plus,

• 10 December 2013 - 18:40

Ellen Aleva:

hoi Georgette, wederom een gezellig en goed geschreven verslag!! Ik heb er erg van genoten!! liefs, mama.

• 10 December 2013 - 20:05

Wilma Cryns:

Hallo Georgette,
    O, wat leuk dat Arjo ook in Nice is geweest? Bij deze onze groeten!
    Groot gelijk dat je die trip naar Parijs gedaan hebt, dit blijf je altijd bij en wij kunnen het weten.
    Groetjes,
    Wil en Jp