St.Tropez, Cannes, Monaco et plein d'autre choses - Reisverslag uit Monaco, Monaco van Georgette Aleva - WaarBenJij.nu St.Tropez, Cannes, Monaco et plein d'autre choses - Reisverslag uit Monaco, Monaco van Georgette Aleva - WaarBenJij.nu

St.Tropez, Cannes, Monaco et plein d'autre choses

Door: Georgette

Blijf op de hoogte en volg Georgette

20 Oktober 2013 | Monaco, Monaco

Hallo allemaal!

De afgelopen twee weken waren de weken van de uitstapjes! Ik ben vorige week zaterdag met EF een dagje naar St.-Tropez en Cannes geweest. De eerste helft was hetzelfde, dus ik ben weer met de boot naar St.-Tropez geweest. Daar heb ik wat geluncht en een beetje rondgekeken. Het was alleen wel een stuk kouder dan in begin september. Dan kan zo'n dag toch nog best verschillen... De groep was natuurlijk ook heel anders dan de vorige keer. Dit keer waren we met wat mensen die uit Parijs, de andere locatie van EF om Frans te leren, die een paar dagen in Nice waren. Na St.-Tropez gingen we naar Cannes. Weet je wel, de stad van het beroemde Filmfestival dat elk jaar in mei plaatsvindt. We gingen daar in een toeristentreintje, zodat we uitgebreid de leukste plekken konden zien. Dat was erg leuk! Ik heb wederom erg gelachen!

Dit weekend ben ik met een gezellig groepje mensen naar Monaco geweest. Ik vond het super leuk om daar weer geweest te zijn! De vorige keer was twee jaar geleden toen ik met mijn ouders en broertje op vakantie was in Italië en we dit tripje maakten. Ik wist dus nog de weg en dat is wel handig als je bijvoorbeeld het paleis wilt vinden. We hebben daar een beetje gelopen. Zo hebben we de kerk bezocht waar princes Gracia getrouwd is en hebben we het casino bezocht! Nee, niet om te gokken, maar gewoon om te kijken. Wát een mooi gebouw... Het was echt gaaf om daar even geweest te zijn. Jammer dat ik geen foto's binnen mocht maken, maar gelukkig heb ik er eentje kunnen nemen voordat de persoon dat tegen me zei. En wat is het eigenlijk een bizar landje: het is super klein, maar oh zo rijk... Ik heb dus ook heel wat dure auto's gespot. Denk aan Maserati's, Ferrari's, Porches, Lamborghini's en de grote versies van Mercedes... En oh ja, ook nog mega grote jachten. Niet normaal, dat leven!

Ik ben overigens best wel blij dat het weer nog zo goed is, vooral bij dit soort uitstapjes. Af en toe was het wat regenachtig, maar dat werd de volgende dag of later in de week weer een stuk beter!

Wat heb ik verder nog gedaan? Ik ben met een klein groepje mensen naar de film geweest. Ja, alweer! Dit keer was het een Engelstalige. Ook in Frankrijk kun je (gelukkig) soms de originele versie zien, maar dat is meestal wel 's avonds. Het idee om een Engelstalige film te kijken kwam omdat we dan met veel mensen kunnen gaan. Niet iedereen heeft hetzelfde niveau Frans en dan is het erg lastig om te volgen en daarnaast spreekt en verstaat iedereen hier goed Engels, vandaar. We keken "Blue Jasmine". De film gaat over een vrouw, die vroeger haar leven goed op orde had. Ze had veel geld en ze was super gelukkig getrouwd. Was, helaas, want ze kwam tot de ontdekking dat haar man vreemd ging. Daardoor verloor ze alles en ging ze hulp zoeken bij haar (minder rijke, maar gelukkige) zus. In de film zie je flashbacks van hoe haar leven vroeger was en hoe ze ontdekte wat haar man deed... En daarnaast zie je hoe ze het nu heeft.

Ik vond de film een tikje apart, maar het is ontzettend goed gespeeld. Ook heel realistisch. Als je geïnteresseerd bent, dan kun je hieronder weer het linkje op YouYube vinden! ;)

En verder: HET FRANS!

Jaja, de afgelopen tijd heb ik weer lekker veel Frans gesproken (na schooltijd, want op school en thuis doe ik dat altijd al)! In de les hebben we een discussie gehad over de rechten van homoseksuelen hier. In Frankrijk is het nog altijd een taboe om niet hetero te zijn, laat staan trouwen met iemand van hetzelfde geslacht en/of kinderen willen hebben... Het was heel interessant om ieders mening te horen. Eerst hadden we expres groepen gemaakt van voor en tegen, omdat we uitdrukkingen uit het boek moesten toepassen en later gingen we over op wat we nou eigenlijk vinden hiervan. Het was een goed gesprek!

Daarnaast heb ik gezellig nog gechat via Skype en de Facebookchat met klasgenoten van school! We hadden het een beetje over wat we beleven in onze buitenlandtijd en natuurlijk hadden we het een beetje over het huiswerk. Altijd belangrijk om daar goed van op de hoogte te zijn! Jammer alleen dat de connectie het niet altijd even goed deed. Maar ja, dat heb je met internet! ;)

En in de tram heb ik twee keer een gezellig gesprek gehad met bejaarde mevrouwtjes. Ze vinden het altijd wel leuk als ik vertel dat ik in Nice ben om een taal te leren. Leuk ook dat ze vinden dat mijn Frans best goed is! Ik merk ook wel dat ik progressie boek: zinnen maken gaat steeds makkelijker en meer vanzelf! De mevrouw zei: "Bonne continuation!", oftwel "Ga zo door!"

Wat gaat de tijd snel, overigens! Twee weken geleden heb ik alweer mijn tramabonnement moeten verlengen! Tjee! Verder is Aleš ook twee weken geleden vertrokken naar Tsjechië. Hij was eerst nog een weekje naar Draguignan gegaan, dat dicht bij St.-Tropez ligt en daarna kwam hij even terug om nog het één en ander op te halen én om foto's te maken met ons. En vorig weekend is er een nieuwe student gekomen: Juan, een jongen uit Colombia! Misschien dat ik nog wel thuis kom met wat Spaans; wie zal het zeggen?! Dus het huis is weer aardig vol nu!

En dan morgen alweer mijn 7e week hier... Bijna op en over de helft. Oh jeej! Ik ben benieuwd wat ik de komende weken ga doen hier! En ja, het komt natuurlijk hier weer te staan!

Daaaag!

Georgette

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bonjour à tous!

Les dernières deux semaines étaient les semaines de sortir! Samedi dernier j’ai visité St.-Tropez et Cannes pour un jour avec EF, mon école. La première partie était la même chose comme l’autre fois quand j’étais au St.-Tropez, donc je suis allée sur un bâteau en route de la ville, encore une fois. J’ai mangé là-bas et j’ai regardé des lieus connus. Il y avait une grande différence : Il faisait plus froid que septembre, quand j’ai visité St.-Tropez pour la première fois. Le groupe était différent aussi, bien sûr. Cette fois, il y avait le groupe d’EF Paris, l’autre école pour apprendre le français, qui étaient ici pour une période de 4 jours. Après St.-Tropez, nous sommes allés à Cannes. Tu sais, la ville du festival de film, qui est toujours au mois de mai. Nous sommes allés en train des touristes, donc nous allons vu les plus jolies lieus au centre-ville là-bas. C’était très agréable. J’ai rigolé beaucoup!

Ce week-end j’ai visité Monaco avec un groupe très agréable. C’était trop cool d’y aller encore une fois, parce que l’autre fois était avec ma propre famille il y a deux ans. C’était avec mes parents et avec mon frère quand nous étions en vacances en Italie. Je savais la route encore et c’était très utile pour trouver le palais par exemple. Nous avons marché là-bas. Nous avons trouvé la cathédrale où la princesse Gracia s’était mariée et nous avons vu le casino ! Juste pour regarder, pas pour jouer ! :) Quel beau bâtiment! C’était une bonne expérience de voir ça. C’est dommage que je ne prenne pas une photo à l’intérieur, mais heureusement, j’ai seulement une photo avant la personne m’a dit que c’est interdit. Et Monaco est très bizarre. C’est super petit, mais, trop riche ! J’ai vu quelques voitures chères, comme Maserati, Ferrari, Porche, Lamborghini et les grandes versions de Mercedes… Eh bien oui, il y avait des supers grandes yachts aussi! Ce n’est pas normale, la vie-là !

D’ailleurs, je suis très heureuse qu’il y a de beau temps, surtout pendant les excursions. Il y avait de la pluie, mais ce n’était pas chaque jour. Le jour ou la semaine après il sera plus beau !

Qu’est-ce que j’ai fait encore ? J’ai vu un film avec un petit groupe d’étudiants. Oui, encore une fois ! C’était un film anglais, avec les sous-titres français. Heureusement il y a plus de possibilités maintenant pour voir le film en version originale. C’est normalement pendant les soirs. Nous avons eu l’idée de voir un film en version originale, parce qu’il y a des personnes qui n’ont pas le même niveau en français, donc c’est plus difficile pour eux de suivre un film où on parle vite la langue. Regarder un film en anglais est plus facile et nous pouvons le regarder avec plusieurs personnes. Nous avons regardé le film « Blue Jasmine ». Il s’agit d’une femme qui a eu une bonne vie avant, parce qu’elle était se mariée et elle avait beaucoup d’argent, mais un jour, elle a découvert que l’homme était tombé amoureux de plusieurs femmes. Elle a perdu tous et elle a rendu visite sa sœur, qui était moins riche qu’elle, mais plus heureuse. Le film montre la vie de la femme, avec des « flashbacks » de la vie avant et de la vie maintenant. Je pense que le film est un petit peu bizarre, mais quand même, c’est très bien joué ! C’est très réaliste ! Si vous êtes intéressés, il y a le link de YouTube ci-dessous.

Et quoi d’autre : LE FRANÇAIS!

Oui, oui, les semaines dernières j’ai parlé vraiment beaucoup le français (après l’école, car je déjà fais ça à la maison)! Pendant le cours, nous avons parlé des droits d’homosexualités ici. En France, c’est encore un tabou pour ne pas être homosexuel(le). Parler pas d’avoir des enfants et se marier; c’est plus un tabou que l’autre. C’était très intéressant d’entendre les opinions de toutes les personnes de la classe.

Premièrement, nous avons fait des groupes avec une opinion différente. C’était exprès pour donner les arguments différents. Les arguments étaient « pour » et « contre » et nous avons utilisé des expressions du livre. Après ça, nous avons donné nos propres opinions avec les arguments. C’était super intéressant !

J’ai parlé sur le chat de Facebook et sur Skype aussi avec mes camarades de classe de mon école au Pays-Bas. Nous avons parlé de qu’est-ce que je fais pendant mon séjour ici et nous avons parlé de nos devoirs aussi, bien sûr. C’est très important de savoir qu’est-ce que je dois faire. Dommage que je n’aie pas toujours de bonne connexion, mais ça va. C’est l’internet ! ;)

Et en tram j’ai eu deux fois une conversation agréable avec des vieilles dames. Elles m'ont dit que c’est très intéressant quand je les raconte qu’est-ce que je fais ici, donc quand je les dis que je suis ici à Nice pour apprendre une langue. C’est super d’entendre que mon français est assez bien. Je remarque ma progression aussi. Faire des phrases en français est devenu plus facile et ça va plus naturellement. Une madame âgée m’a dit: « Bonne continuation ! ».

D’ailleurs, le temps passe vite, trop vite ! Il y a deux semaines que j’ai rechargé mon abonnement du tramway ! Aleš est parti au République Czech aussi il y a deux semaines. Il est allé à Draguignan avant. La ville est près de St.-Tropez. Après sa visite, il est revenu à Nice pour prendre ses affaires et pour prendre quelques photos avec nous. Le week-end dernier un autre étudiant est venu ici. Il s’appelle Juan, un garçon qui vient de la Colombie. Je rentrai peut-être à la maison avec un petit peu d’espagnol ? Il est possible, haha ! Donc la maison n’est pas non plus vide !

Et demain, ce sera ma septième semaine ici… Je suis presque passée la première moitié. Je suis curieuse des autres semaines qui restent encore ! Eh bien oui, je vais l’écrire ici, bien sûr !

À plus tard!

Georgette

Ici le link de "Blue Jasmine"

• 29 November 2013 - 09:29

Ellen Aleva:

Hoi Georgette, Bedankt voor het leuke verslag!! Ik heb er erg van genoten!!Liefs, mama.

• 10 December 2013 - 19:55

Wilma Cryns:

Leuk om weer eens wat leesvoer te ontdekken dat ons in vakantie stemming brengt. Monaco vonden wij ook enorm, we zijn er al 4 maal geweest en het blijft steeds weer een beetje terug ontdekken evenals Nice.
    Best wel een leuke groep studenten, dat was voor mij ook één van de leukste tijden, samen studeren en ontdekken.
    Morgen gaan we van de volgende blog genieten.
    Groetjes en veel liefs,
    Wilma en Jp